UBCO X Domino’s – Det der får madlevering til at fungere

Det var hjemmelevering, der holdt mange restauranter oven vande under pandemien. Med UBCO har vi netop implementeret distribution hos Domino’s Pizza og har derfra lært hvad der får madlevering til at fungere optimalt.

UBCO 2X2 cykler er set anvendt i skove, gårde og byer, men fødevarelevering kan være krævende opgave med op til mellem 15-25 tusind kilometer om året og ofte med adskillige køreture om dagen.

At excellere inden for fødevarelevering, kræver en operationel ekspertise og Domino’s har gjort et stort stykke arbejde for at lære af deres data og har derfra opbygget en solid ramme for leveringer.

Baseret på den viden vi har fået fra restaurantleveringskunder ser vi et sæt kriterier, der ofte bruges:

  • Effektivitet i leverancer. Måles ofte i den gennemsnitlige leveringstid pr. måltid, levering pr. dag og andre målinger.
  • De samlede ejerskabsomkostninger af et køretøj i et to- eller tre års perspektiv.
  • Et behov for at maksimere køretøjets operationstid og minimere serviceomkostninger (og derved kontrollere de samlede ejerskabsomkostninger)
  • Iværksættelse af foranstaltninger for at minimere mulige førerulykker i firmaet.
  • Bæredygtighed. Samlet CO2 udledning og reduktion heraf samt adressering af støj i midtbys områder.
Tidligere
Næste

Når restauranter forsætter med at forbedre deres afhentnings- og leveringsmuligheder, er der mange køretøjsalternativer, der skal overvejes. Hver  applikation bringer specifikke krav – relateret til by tæthed og topografi, infrastruktur og trafik, rider community og endda, hvilke typer fødevarer der leveres.

Udbydere af køretøjer kan gøre en forskel. Nøglen til succes bevæger sig nemlig ud over køretøjet til at designe en løsning som disse virksomheder kræver.

  • Lær og mål. Vores arbejde med Domino’s startede for et par år siden med et par (første) cykler der blev indkøbt til flere butikker. Senere afsluttede vi en detaljeret undersøgelse for at indsamle data, feedback og lære, hvordan de bruges hver dag. Det var lettere at skalere senere , da UBCO 2X2 allerede har vist sig at være hurtigere sammenlignet med ebike- og bilalternativer.
  • Kontrol og pålidelighed. Siden starten har 2X2 vist højere procentvis operationel tid og lavere driftsomkostninger pr. Km (fuldt belastet). Nu øger vi kontrollen over de samlede ejerskabsomkostninger og den operationelle tid yderligere med telematikhardware og Cloud-baseret Vehicle Management System. Det giver mulighed for at tracke cyklernes ydeevne og kilometertal samt at levere forudsigelig vedligeholdelse.
  • Madlevering er et krævende arbejde og virksomhederne havde udfordringer med at rekruttere ryttere/bude under pandemien. Hvert køretøj er et kritisk værktøj og det daglige arbejdsområde for kurerer – de forventer at det vil være hurtigt at starte cyklen, let at parkere og hurtigt at skifte batteri.
  • Vi satte os sammen med erhvervskunder, der tilbyder månedlig abonnementstjeneste, der dækker både bil- og serviceomkostninger.

Her er hvad Cameron Toomey, General Manager hos domino’s New Zealend siger:

Indkøbskurv

Tøm kurv
Din kurv er tom

Login